slava1stclass Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 (edited) Gents, Interesting image of the rarely seen "Ural-ODVF" badge. Photo dates to July 1941.Regards,slava1stclass Edited January 16, 2009 by slava1stclass
Guest Rick Research Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 :Cat-Scratch: That is a very "French" arte nouveau looking design--never seen it before, no idea what it is.More information please, more!!!! :cheers:
slava1stclass Posted January 16, 2009 Author Posted January 16, 2009 That is a very "French" arte nouveau looking design--never seen it before, no idea what it is.More information please, more!!!! Rick, Here you go.Regards,slava1stclassОБЩЕСТВО ДРУЗЕЙ ВОЗДУШНОГО ФЛОТА (ЧОДВФ), добровольная массовая орг-ция, созданная в рамках развернувшегося патриотич. движения широких нар. масс под лозунгом: ?Трудовой народ, строй Воздушный Флот!?. ЧОДВФ возникло 5 мая 1923 и просуществовало до 13 марта 1925. Об-во сыграло значит. роль в развертывании кампании по сбору средств на постройку самолетов, сооружение авиапредприятий, пропаганде авиационного дела, развитие авиамодельного и планерного спорта. ЧОДВФ было создано вслед за общесоюз. об-вом ? ОДВФ СССР, организованным 8 марта 1923 и ставшим в короткий срок одной из самых массовых орг-ций трудящихся. В Уставе ОДВФ СССР отмечалось, что целью его ?является содействие партии и правительству в создании в СССР могущественной авиации?. Только за первый год работы числ. ОДВФ СССР составила 1 млн чел. ?Мы можем сказать смело, ? писал М. В. Фрунзе в марте 1924, ? что вопросы авиации стали в центре внимания широких масс?. Большую роль сыграло ОДВФ СССР в организации сбора добровольных пожертвований, одной из форм к-рых был выпуск марок, виньеток, значков, распространявшихся среди населения. За 1,5 года на добровольные пожертвования было построено или заказано 111 самолетов, сооружен ряд аэродромов, оказана помощь авиационной пром-сти. У истоков ЧОДВФ стояли ?тов. Анучин (предс. Губэкосо), тов. Евладов (зам. нач. Губземуправления), тов. Рамзайцев (Губвоенком), тов. Голубых (редактор ?Советской правды?), тов. Богданов (зав. Губфинотделом), тов. Кустиков (член правления Губпрофсовета)?, избранные 5 мая 1923 в состав врем. правления об-ва. К окт. 1923 ЧОДВФ насчитывало в своих рядах 1247 чл. В кассу и на текущие счета губерн. ОДВФ поступило 1060 червонцев. Организационное оформление ЧОДВФ было завершено к 1 янв. 1924 после районирования Урала. Об-во вошло в качестве окружного отделения в состав ОДВФ Урал. обл. В сфере его деят-сти ? 16 вновь созданных районов Чел. округа. За время своей деятсти ЧОДВФ внесло весомый вклад в создание гражд. и воен. флота, активно участвуя в сборе дополнит. средств на развитие авиации, успешно решая практич. делами вопросы агитации за его создание. На счету ЧОДВФ орг-ция спорт. кружков, праздников, проведение конкурсов на лучшую модель самолета, дирижабля и т. д. С его помощью был построен первый планер и отремонтирован 1-местный самолет системы ?Шпад?, использовавшийся для агитационных полетов (см. Авиация агитационная). ЧОДВФ занималось проведением субботников, недель помощи воздухофлоту, распространением марок, значков ОДВФ. К окт. 1924 в Чел. округе действовала 121 ячейка ОДВФ, 2 библиотеки, 23 авиауголка. Числ. об-ва выросла до 9,5 тыс. чел., из них 7 тыс. по Чел. и пос. Челябкопи и 2,5 тыс. чел. по районам. 2-й окружной съезд ЧОДВФ решил усилить работу об-ва в деревнях. Для села были приобретены кинопередвижки и ленты авиационноагитационного содержания. Жит. сел. районов стали снабжаться более дешевой лит-рой, ж. ?Самолет?. Одноврем. ЧОДВФ усилил работу по авиапросвещению молодежи. Повсеместно организовывались авиауголки и авиакружки, в школах были введены авиачасы. Развивались авиамодельный и планерный виды спорта. За 2 года работы ЧОДВФ было собрано 4,5 тыс. руб. Орг-ция выросла до 16 тыс. чел. На эти средства был заказан самолет ?Челябинец?, один из 15 в составе 1-й Урал. возд. эскадрильи им. тов. Свердлова, построенной по инициативе и на средства ?Урал ОДВФ?. 13 марта 1925 ОДВФ объединилось с оборонным об-вом ?Доброхим? в единое об-во друзей авиахим. обороны и пром-сти СССР (Авиахим), 23 янв. 1927 в результате объединения Авиахима и Об-ва содействия обороне СССР (ОСО) возник Осоавиахим.
Guest Rick Research Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 :Cat-Scratch: Wow! That is a full decade earlier than I'd have expected.Is there anything written on the back of the photo?
slava1stclass Posted January 16, 2009 Author Posted January 16, 2009 Wow! That is a full decade earlier than I'd have expected.Is there anything written on the back of the photo?Rick, Just a personal dedication from one person to another (using given names) dated 18.7.41.Regards,slava1stclass
Ed_Haynes Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 (edited) For the "masses", a nasty auto-translation:SOCIETY of FRIENDS of AIR FLEET (ЧОДВФ), voluntary mass org-tsija, created within the limits of developed патриотич. Movements of wide plank beds. Weights under the slogan: ?the Working people, build Air Fleet!?. ЧОДВФ has arisen on May, 5th 1923 and has existed till March, 13th 1925. About-in has played means. A role in expansion of campaign for fund raising on construction of planes, a construction of aviation enterprises, propagation of aviation business, development of aviamodelling and glider sports. ЧОДВФ it has been created after общесоюз. About-vom ? ОДВФ the USSR, organised on March, 8th 1923 and become in a short space of time one of the most mass org-tsy workers. In Charter ОДВФ the USSR it was noticed that its purpose ?is assistance of party and to the government in creation in the USSR powerful aircraft?. Only for the first year of work числ. ОДВФ the USSR has made 1 million people? We can tell safely, ? wrote M.V.Frunze in March 1924, ? that questions of aircraft of a steel in the centre of attention of broad masses ?. The big role has played ОДВФ the USSR the organisations of gathering of the donations, release of marks, vignettes, the badges extending among the population was one of forms k-ryh. For 1,5 years on donations 111 planes have been constructed or ordered, a number of airdromes is built, the help aviation prom-sti is rendered. At sources ЧОДВФ stood? тов. Анучин (предс. Губэкосо), тов. Евладов (the deputy нач. Губземуправления), тов. Рамзайцев (Губвоенком), тов. Blue (the editor of "the Soviet truth?), тов. Богданов (the manager. Губфинотделом), тов. Bushes (trustee Gubprofsoveta) ?, the elite on May, 5th 1923 in structure we say lies. Boards about-va. To окт. 1923 ЧОДВФ totaled in the numbers 1247 чл. In cash desk and into current accounts губерн. ОДВФ 1060 tchervonetses have arrived. Organizational registration ЧОДВФ has been finished to 1 янв. 1924 after division into districts of Ural Mountains. About-in has entered as district branch into structure ODVF Ural Mountains. Region In its sphere dejat-sti ? again created 16 areas of the People of district. During the деятсти ЧОДВФ has brought the powerful contribution to creation гражд. And воен. Fleet, actively participating in gathering will add. Means for aircraft development, successfully solving практич. Affairs propaganda questions for its creation. On account ЧОДВФ org-tsija sports. Circles, holidays, carrying out of competitions on the best model of the plane, a dirigible balloon etc. With its help the first glider has been constructed and the 1-seater plane of system "Шпад" used for propaganda flights (the Aircraft propaganda see) is repaired. ЧОДВФ was engaged in carrying out субботников, weeks of the help воздухофлоту, distribution of marks, badges ОДВФ. To окт. 1924 in the people district 121 cell ОДВФ, 2 libraries, 23 aviacorners operated. Числ. About-va 7 thousand on the People and settlement Cheljabkopi and 2,5 thousand people on areas has grown to 9,5 thousand people, from them. 2nd district congress ЧОДВФ has decided to strengthen work about-va in villages. For village have been got кинопередвижки and tapes авиационноагитационного maintenances. Жит. Villages. Areas began to be supplied with cheaper lighted-plenty. "Plane". Одноврем. ЧОДВФ has strengthened work on youth aviaeducation. Aviacorners and aviamugs were everywhere organised, at schools aviahours have been entered. Aviamodelling and glider kinds of sports developed. For 2 years of work ЧОДВФ it has been collected 4,5 thousand rbl. of Org-tsija has grown to 16 thousand people On these means plane "Челябинец", one of 15 as a part of 1st Ural Mountains have been ordered. возд. Squadrons it. тов. Свердлова, constructed under the initiative and on means ?Ural Mountains ОДВФ?. On March, 13th 1925 ОДВФ has united with defensive about-vom "Dobrohim" in uniform about-in friends of aviachemical defence and prom-sti of USSR (Авиахим), 23 янв. 1927 as a result of association of Aviahima and About-va assistance to defence of the USSR (ОСО) there was Osoaviahim.How funny. Not sure I know any more from the "English" than I got from the Russian. Edited January 16, 2009 by Ed_Haynes
Guest Rick Research Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 Basic chronological point is that this PREDATED the Osoaviakhim badges of the 1930s.So a 1941 date on the photo is confusing. Either this was an OLD photo taken in the late 1920s when the "French" (after the English Field Marshal) tunic was first introduced, orrrrrrrrthis badge survived long after it was supposedly superceded. I always think mid-1930s on when I see this uniform, but of course it was introduced for the air force in the mid-1920s.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now