Igor Ostapenko Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 and one of the show cases with te belgian and Dutch OMDHi, Do you can post big picture of Dutch Flying Cross ?Thank you !Igor O.
Jacky Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Hi Igor,On eric's website is a nice picture of a militairy mounted example,sadly enough only in dutch, But I will post a link for you.You will find the image there.Kind regards,Jacky
Igor Ostapenko Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Hi Igor,On eric's website is a nice picture of a militairy mounted example,sadly enough only in dutch, But I will post a link for you.You will find the image there.Kind regards,JackyHi Jacky, Thank you for link .But ... LITTLE PICTURES !!! I have some pictures from Internet .These two originals crosses ?
Igor Ostapenko Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Medals groups of van W. Boxman and van Rossum
Igor Ostapenko Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Can you help me with translate to English ? Het VliegerkruisHet Nederlandse decoratiestelsel kent zeven dapperheidsonderscheidingen. Nade in 1815 ingestelde Militaire Willems-Orde werden als gevolg van het feit datNederland in mei 1940 in de Tweede Wereldoorlog betrokken raakte meerderedapperheidsonderscheidingen ingesteld. Een maand na de Duitse inval werd injuni 1940 door de Nederlandse regering in Londen het Bronzen Kruis ingesteld,in 1941 gevolgd door het Kruis van Verdienste en het Vliegerkruis en in 1944door de Bronzen Leeuw. Na de Tweede Wereldoorlog werden nog twee vandergelijke onderscheidingen ingesteld: het Verzetskruis in 1946 en deVerzetsster Oost-Azi? 1942-1945 in 1948.Doordat het luchtwapen een grote plaats in de oorlogvoering was gaan innemen,was het logisch dat er in 1941 in Londen een aparte dapperheidsonderscheidingvoor bemanningsleden van vliegtuigen werd ingesteld, het Vliegerkruis.Het Vliegerkruis, een initiatief van H.M. Koningin Wilhelmina en Z.K.H. PrinsBernhard, werd ingesteld bij KB van 28 augustus 1941. Dit KB bepaalde dat hetVliegerkruis zou worden toegekend ?voor daden van initiatief, moed envolharding, bedreven gedurende een vlucht in tijd van oorlog, al dan niet inonmiddellijke aanraking met de vijand?. Deze tekst werd in het KB van 26 mei1944 gewijzigd in toekenning aan diegenen: ? die zich door daden van initiatief,moed en volharding tegenover de vijand of in verband met vijandelijke actie,hebben onderscheiden en deze daden hebben bedreven gedurende een of meervluchten in een luchtvaartuig. De tekst van het KB uit 1944 kan ruimer wordenopgevat dan die van het KB uit 1941 en geeft duidelijker aan dat er sprake kanzijn van twee verschillende omstandigheden: ?tegenover de vijand? en ?inverband met vijandelijke actie?.Het versiersel is een vierarmig zilveren kruis met rechte uiteinden. In hetmidden een gekroond medaillon met als randschrift Initiatief-Moed-Volharding.Op het medaillon en over de zijarmen een adelaar in de vlucht met daarbovenhet jaar van instelling ?1941?. Het versiersel hangt aan een diagonaal gestreeptoranje/wit lint. Het Vliegerkruis werd ingesteld in navolging van de Britseluchtmachtonderscheidingen. Ook het diagonaal gestreepte lint is typerend voorde Royal Air Force (RAF) decoraties. Het Vliegerkruis kon niet alleen meerderemalen worden verleend hetgeen dan met een cijfer op het lint of de baton werdaangegeven maar ook postuum worden toegekend.Het Vliegerkruis kon worden toegekend aan:- militairen in dienst van het Koninkrijk- burgers (Nederlanders of Nederlandse onderdanen)- vreemdelingen indien hun optreden heeft gestrekt ten behoeve van deNederlandse StaatHet Vliegerkruis werd aan ruim 700 personen (onder wie 88 buitenlanders vannegen verschillende nationaliteiten) al dan niet postuum toegekend, voor hetlaatst in 1953. Van dit aantal van ruim 700 personen werd aan 31 personentweemaal het Vliegerkruis (zij waren gerechtigd om het cijfer 2 op het lint tedragen) toegekend. Het Vliegerkruis met het cijfer 3 werd slechts ??nmaalverworven, namelijk door kapitein-vlieger G. Cooke (ML-KNIL).Slechts twee buitenlanders werden postuum onderscheiden met het Vliegerkruis:de Franse luitenant-vlieger P. de Moras d?Aligny en de Belgische adjudantvliegerL.A.M.J.G. graaf van Werve de Vorselaer. Beide vliegers sneuveldentijdens de bevrijding van Nederland.Onder de gedecoreerden bevindt zich ??n vrouw: Ida Laura van Velthuyzen vanZanten die tijdens de oorlog vloog bij de Britse Air Transport Auxiliary. Ookslechts ??nmaal werd het Vliegerkruis toegekend aan een artillerie-officier vanhet KNIL. Eerste luitenant E. O?Herne verwierf deze onderscheiding voor zijnoptreden als artillerie-waarnemer in 1947 in Indonesi?.Het allereerste Vliegerkruis werd bij KB van 3 oktober 1941 nr 2 postuumtoegekend en wel aan eerste luitenant-vlieger T.F.A. Buijs, die op 24 juni 1941met zijn Spitfire was omgekomen in de omgeving van Gravelines (Frankrijk).Dit Vliegerkruis was tevens de allereerste dapperheidsonderscheiding diepostuum werd toegekend.De uitreiking van het Vliegerkruis heeft in het verleden op diverse locatiesplaatsgevonden. Zo zijn Vliegerkruizen uitgereikt onder meer in de Ridderzaal te?s-Gravenhage, in het Koninklijk Paleis te Amsterdam, op kazerneterreinen, tevelde en voor het front van de troepen. Gezien de importantie van dezedapperheidsonderscheiding hebben H.M. Koningin Juliana en/of Z.K.H. PrinsBernhard de uitreiking vaak zelf ter hand genomen.Terwijl er wel een Vereniging Ridders Militaire Willems-Orde en eenVereniging Dragers Bronzen Leeuw en Bronzen Kruis is, bestaat er geenvereniging van dragers van het Vliegerkruis. Het gemis van een dergelijkevereniging is de reden geweest dat enige jaren geleden, bij besluit van deAlgemene Jaarvergadering van de Vereniging Dragers Bronzen Leeuw enBronzen Kruis, de dragers van het Vliegerkruis als lid van genoemde verenigingkunnen toetreden.Sectie Luchtmachthistorie Staf BDLdrs. W.H. Lutgert, oktober 2001and Het Vliegerkruis (725 uitgereikt). Het oppervlak van de armen van het origineel is voorzien van fijne regelmatige korrels. Op de repro zijn deze onregelmatig en grof. Evenals de originele die tijdens de oorlog in Engeland zijn geslagen, zijn ook de repro?s in de achterzijde gemerkt met ?Stirling?of ?Silver?. Men heeft het nog niet aangedurfd om Vliegerkruisen na te maken die voorzien zijn van het Nederlandse zilvermerk (zwaardje) in de zijde van de linker kruisarm. Van de originele zijn er 500 in Engeland geslagen en de rest in Nederland.Deze repro is sinds 1992 op de markt en de oplage van de repro is ca 500 stuks (in Polen gemaakt) Ook deze worden door de Firma Van Wielik in Den Haag op militaire wijze op het lint opgemaakt. De originele Vliegerkruisen werden hangend aan het lint uitgereikt en komen hoogstens in militaire opmaak voor wanneer ze deel uitmaken van een spang, met meerdere onderscheidingenThank you !!!Igor O.
DutchBoy Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Hi Igor,The first section you posted is about the history of the Vliegerkruis and the other Dutch bravery awards. Time restraints won't let me translate that right now.The second section you posted is about fakes of this decoration. It reads:"The Flying Cross (725 awarded):The surface of the arms are covered with regular bumps or pebbling. On reproductions this pebbling is irregular and coarser than the original. Just like the originals first made in England, so these reproductions are also stamped "sterling" or "silver" on the reverse. Reproduction of the Dutch-produced ones has not been attempted yet. These Dutch ones have a Dutch silver hallmark on the side of the left cross arm (the hallmark is a sword). The first 500 crosses were manufactured in England, and the rest in the Netherlands. The above-mentioned reproduction has been on the market since 1992. It was manufactured in Poland and around 500 pieces were made. The company "van Wielik" has mounted several of these in a Dutch military mounting.The original flying crosses were always hung by the ribbon unless they were part of a bar of medals (spange), in which case only they were mounted miliary style."[so presumably this means that single crosses were never mounted in such a way, and this may be a give-away to its authenticity]
DutchBoy Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Igor,Based on the description I gave above, I'd have to say that your cross in post #82 is a reproduction.
Igor Ostapenko Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 DutchBoy !THANK YOU !!! May be anybody have this cross in collection and can to post pictures ?Igor O.
Igor Ostapenko Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 "STERLING" too from post http://gmic.co.uk/index.php?showtopic=5870
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now