Jump to content
News Ticker
  • I am now accepting the following payment methods: Card Payments, Apple Pay, Google Pay and PayPal
  • Latest News

    Recommended Posts

    • Replies 88
    • Created
    • Last Reply

    Top Posters In This Topic

    Posted

    Hi Igor,

    On eric's website is a nice picture of a militairy mounted example,

    sadly enough only in dutch,

    But I will post a link for you.

    You will find the image there.

    Kind regards,

    Jacky

    Posted

    Hi Igor,

    On eric's website is a nice picture of a militairy mounted example,

    sadly enough only in dutch,

    But I will post a link for you.

    You will find the image there.

    Kind regards,

    Jacky

    Hi Jacky,

    Thank you for link .

    But ... LITTLE PICTURES !!!

    I have some pictures from Internet .

    These two originals crosses ?

    Posted

    Can you help me with translate to English ?

    Het Vliegerkruis

    Het Nederlandse decoratiestelsel kent zeven dapperheidsonderscheidingen. Na

    de in 1815 ingestelde Militaire Willems-Orde werden als gevolg van het feit dat

    Nederland in mei 1940 in de Tweede Wereldoorlog betrokken raakte meerdere

    dapperheidsonderscheidingen ingesteld. Een maand na de Duitse inval werd in

    juni 1940 door de Nederlandse regering in Londen het Bronzen Kruis ingesteld,

    in 1941 gevolgd door het Kruis van Verdienste en het Vliegerkruis en in 1944

    door de Bronzen Leeuw. Na de Tweede Wereldoorlog werden nog twee van

    dergelijke onderscheidingen ingesteld: het Verzetskruis in 1946 en de

    Verzetsster Oost-Azi? 1942-1945 in 1948.

    Doordat het luchtwapen een grote plaats in de oorlogvoering was gaan innemen,

    was het logisch dat er in 1941 in Londen een aparte dapperheidsonderscheiding

    voor bemanningsleden van vliegtuigen werd ingesteld, het Vliegerkruis.

    Het Vliegerkruis, een initiatief van H.M. Koningin Wilhelmina en Z.K.H. Prins

    Bernhard, werd ingesteld bij KB van 28 augustus 1941. Dit KB bepaalde dat het

    Vliegerkruis zou worden toegekend ?voor daden van initiatief, moed en

    volharding, bedreven gedurende een vlucht in tijd van oorlog, al dan niet in

    onmiddellijke aanraking met de vijand?. Deze tekst werd in het KB van 26 mei

    1944 gewijzigd in toekenning aan diegenen: ? die zich door daden van initiatief,

    moed en volharding tegenover de vijand of in verband met vijandelijke actie,

    hebben onderscheiden en deze daden hebben bedreven gedurende een of meer

    vluchten in een luchtvaartuig. De tekst van het KB uit 1944 kan ruimer worden

    opgevat dan die van het KB uit 1941 en geeft duidelijker aan dat er sprake kan

    zijn van twee verschillende omstandigheden: ?tegenover de vijand? en ?in

    verband met vijandelijke actie?.

    Het versiersel is een vierarmig zilveren kruis met rechte uiteinden. In het

    midden een gekroond medaillon met als randschrift Initiatief-Moed-Volharding.

    Op het medaillon en over de zijarmen een adelaar in de vlucht met daarboven

    het jaar van instelling ?1941?. Het versiersel hangt aan een diagonaal gestreept

    oranje/wit lint. Het Vliegerkruis werd ingesteld in navolging van de Britse

    luchtmachtonderscheidingen. Ook het diagonaal gestreepte lint is typerend voor

    de Royal Air Force (RAF) decoraties. Het Vliegerkruis kon niet alleen meerdere

    malen worden verleend hetgeen dan met een cijfer op het lint of de baton werd

    aangegeven maar ook postuum worden toegekend.

    Het Vliegerkruis kon worden toegekend aan:

    - militairen in dienst van het Koninkrijk

    - burgers (Nederlanders of Nederlandse onderdanen)

    - vreemdelingen indien hun optreden heeft gestrekt ten behoeve van de

    Nederlandse Staat

    Het Vliegerkruis werd aan ruim 700 personen (onder wie 88 buitenlanders van

    negen verschillende nationaliteiten) al dan niet postuum toegekend, voor het

    laatst in 1953. Van dit aantal van ruim 700 personen werd aan 31 personen

    tweemaal het Vliegerkruis (zij waren gerechtigd om het cijfer 2 op het lint te

    dragen) toegekend. Het Vliegerkruis met het cijfer 3 werd slechts ??nmaal

    verworven, namelijk door kapitein-vlieger G. Cooke (ML-KNIL).

    Slechts twee buitenlanders werden postuum onderscheiden met het Vliegerkruis:

    de Franse luitenant-vlieger P. de Moras d?Aligny en de Belgische adjudantvlieger

    L.A.M.J.G. graaf van Werve de Vorselaer. Beide vliegers sneuvelden

    tijdens de bevrijding van Nederland.

    Onder de gedecoreerden bevindt zich ??n vrouw: Ida Laura van Velthuyzen van

    Zanten die tijdens de oorlog vloog bij de Britse Air Transport Auxiliary. Ook

    slechts ??nmaal werd het Vliegerkruis toegekend aan een artillerie-officier van

    het KNIL. Eerste luitenant E. O?Herne verwierf deze onderscheiding voor zijn

    optreden als artillerie-waarnemer in 1947 in Indonesi?.

    Het allereerste Vliegerkruis werd bij KB van 3 oktober 1941 nr 2 postuum

    toegekend en wel aan eerste luitenant-vlieger T.F.A. Buijs, die op 24 juni 1941

    met zijn Spitfire was omgekomen in de omgeving van Gravelines (Frankrijk).

    Dit Vliegerkruis was tevens de allereerste dapperheidsonderscheiding die

    postuum werd toegekend.

    De uitreiking van het Vliegerkruis heeft in het verleden op diverse locaties

    plaatsgevonden. Zo zijn Vliegerkruizen uitgereikt onder meer in de Ridderzaal te

    ?s-Gravenhage, in het Koninklijk Paleis te Amsterdam, op kazerneterreinen, te

    velde en voor het front van de troepen. Gezien de importantie van deze

    dapperheidsonderscheiding hebben H.M. Koningin Juliana en/of Z.K.H. Prins

    Bernhard de uitreiking vaak zelf ter hand genomen.

    Terwijl er wel een Vereniging Ridders Militaire Willems-Orde en een

    Vereniging Dragers Bronzen Leeuw en Bronzen Kruis is, bestaat er geen

    vereniging van dragers van het Vliegerkruis. Het gemis van een dergelijke

    vereniging is de reden geweest dat enige jaren geleden, bij besluit van de

    Algemene Jaarvergadering van de Vereniging Dragers Bronzen Leeuw en

    Bronzen Kruis, de dragers van het Vliegerkruis als lid van genoemde vereniging

    kunnen toetreden.

    Sectie Luchtmachthistorie Staf BDL

    drs. W.H. Lutgert, oktober 2001

    and

    Het Vliegerkruis (725 uitgereikt).

    Het oppervlak van de armen van het origineel is voorzien van fijne regelmatige korrels. Op de repro zijn deze onregelmatig en grof. Evenals de originele die tijdens de oorlog in Engeland zijn geslagen, zijn ook de repro?s in de achterzijde gemerkt met ?Stirling?of ?Silver?. Men heeft het nog niet aangedurfd om Vliegerkruisen na te maken die voorzien zijn van het Nederlandse zilvermerk (zwaardje) in de zijde van de linker kruisarm. Van de originele zijn er 500 in Engeland geslagen en de rest in Nederland.Deze repro is sinds 1992 op de markt en de oplage van de repro is ca 500 stuks (in Polen gemaakt) Ook deze worden door de Firma Van Wielik in Den Haag op militaire wijze op het lint opgemaakt.

    De originele Vliegerkruisen werden hangend aan het lint uitgereikt en komen hoogstens in militaire opmaak voor wanneer ze deel uitmaken van een spang, met meerdere onderscheidingen

    Thank you !!!

    Igor O.

    Posted

    Hi Igor,

    The first section you posted is about the history of the Vliegerkruis and the other Dutch bravery awards. Time restraints won't let me translate that right now.

    The second section you posted is about fakes of this decoration. It reads:

    "The Flying Cross (725 awarded):

    The surface of the arms are covered with regular bumps or pebbling. On reproductions this pebbling is irregular and coarser than the original. Just like the originals first made in England, so these reproductions are also stamped "sterling" or "silver" on the reverse. Reproduction of the Dutch-produced ones has not been attempted yet. These Dutch ones have a Dutch silver hallmark on the side of the left cross arm (the hallmark is a sword). The first 500 crosses were manufactured in England, and the rest in the Netherlands. The above-mentioned reproduction has been on the market since 1992. It was manufactured in Poland and around 500 pieces were made. The company "van Wielik" has mounted several of these in a Dutch military mounting.

    The original flying crosses were always hung by the ribbon unless they were part of a bar of medals (spange), in which case only they were mounted miliary style."

    [so presumably this means that single crosses were never mounted in such a way, and this may be a give-away to its authenticity]

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now



    ×
    ×
    • Create New...

    Important Information

    We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.